سئوهمیشه یکی از دغدغه های بزرگ مدیران وب سایت ها جذب مخاطب بیشتر است و موثر ترین راه برای جذب مخاطبان بیشتر دیده شدن در نتایج جستجو های کاربران به واسطه موتور های جستجویی است ، چرا که حدود 80% از کاربران خواسته های اینترنتی خود را در موتور های جستجو میابند و این میزان مطمعاً بسیار چشمگیر است .

این امر ، علمی به نام سئو  SEO که اختصار Search Engine Optimization است را بوجود آورده است که البته تلفظ آن به اسم سئو کاملاً اشتباه است و نام درست آن - اس . ای . او - می باشد .

اما علم سئو ! بله علم ....

سئو در اواسط دهه 1990 میلادی توسط مدیران وب سایت ها بوجود آمد اما نه به شکل امروزی که به واسطه الگوریتم های گوگل به علمی پیچیده تبدیل گردیده است و مطمعناً با گسترش دنیای وب سایت ها این علم پیچیده هم می گردد . زمانی که صحبت از بازه 80% کاربران می شود مطمعناً بین وب سایت ها رقابتی علمی به وجود می آید حال این سوال مطرح می گردد که علم سئو در رابطه با چه سر فصل هایی است؟

سئو در واقع ایجاد شرایط و قوانین موتور های جستجویی می باشد که اولین مقدمه برای شرکت در رقابت رنکینگ یا رتبه ی یک وب سایت در سرچ ها می باشد این قوانین به نحوی تنظیم گردیده اند که بهترین نتایج را در جستجو ها به کاربران معرفی نمایند و هدف آن ها حمایت و جذب کاربران بیشتر برای دستیابی به بهترین نتایج می باشد.

برای دستیابی به یک شرایط سئوی مطلوب باید:
اولین موضوع طی یک پروژه بهینه سازی وب سایت ( سئو ) ، شرایط کد نویسی و رعایت استاندارد های کد نویسی می باشد که شرح و بررسی آن از چهارچوبه ی این مقاله خارج است و نیاز به علم سئو و کد نویسی دارد و اما برخی از سایر شرایط که نیاز است به طور عام تمام وب سایت هایی که به رقابت سئو وارد می شوند داشته باشند و به سئو شما کمک می کند عبارت اند از :

1 - وب سایت شما باید از قوانین موتور های جستجویی پیروی کرده باشد تا توسط آن ها آنالیز گردد:

به اختصار می توان گفت موتور های جستجویی برای جذب کاربران بیشتر قوانینی را ایجاد نموده اند که بتوانند بهترین نتایج و نزدیک ترین وب سایت متناسب با کلمات کلیدی جستجو شده را به کاربران معرفی نمایند که این امر موجب محبوبیت موتور جستجو می گردد که مطمعناً موفق ترین و پر کاربرترین آن ها Google می باشد.

2 - آمار بازدید بالا و قابل قبول :

آمار بازدید بالا ، ماندگار بودن کاربران در وب سایت و مرور صفحات متعدد تاثیر بسزایی در افزایش رنک و کاهش رتبه الکسای وب سایت دارد ، افزایش آمار بازدید برای گوگل و دیگر موتور های جستجو نشان دهنده این امر است که مطالب وب سایت شما به اندازی ای مفید بوده است که بتواند جذب مخاطب نماید پس به میزان بازدید شما نسبت به رقبا رتبه یا امتیاز مثبتی داده می شود. البته شیوه ی جذب مخاطب هم مهم است و فکر میانبر هایی نباشید که گوگل را با آن ها گمراه کنید چرا که این موضوع برای موتور های جستجو قابل فهم و نتیجه آن بلاک شدن وب سایت شما در نتیجه جستجو ها خواهد شد.

3 - میزان بروز رسانی وب سایت :

میزان بروز رسانی محتوایی و گسترش وب سایت رتبه مثبتی برای سئو در نظر گرفته می شود. مثل درج اخبار ، مقالات و اصلاح یا بروز رسانی محتوای قبلی چرا که گوگل به دنبال وب سایت های زنده و بروز است!

4 - کلمات کلیدی مناسب ، عناوین صفحات و قابل فهم بودن لینک URL ها برای موتور های جستجو :

کلمات کلیدی یکی از عواملی است که همیشه مشتریان ما فکر می کنند مهم ترین بخش برای دیده شدن در موتور های جستجو است در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست و تنها بخش کوچکی از سئو را تشکیل می دهد و فقط یک رابط برای هدفمند تر کردن کلمات مهم یا کلیدی است ، اما نکته مهم این است که هیچ کدام از مشتریان ما نمیدانند که این کلمات کلیدی باید چه شرایطی را داشته باشند و از چه قوانینی طبعیت کنند اما ما در مقالات آتی درباره کلمات کلیدی ، سر فصل ها و لینک ها مفصلاً صحبت خواهیم کرد.

5 - تبادل لینک ، لینک های داخلی و خارجی :

یکی از بزرگترین تاثیر ها بر روی سئو لینک ها هستند. لینک های داخلی وب سایت یعنی صفحات داخلی وب سایت ، لینک های خارجی یعنی وب سایت هایی که لینک یا آدرس سایت شما را معرفی می کنند و وب لینک ها یعنی لینک هایی که مربوط به وب سایت های دیگر است و شما در وب سایتتان تحت عنوان وب لینک ها ، پیوند ها و غیره معرفی می کنید ، اما معرفی لینک ها هم قوانین زیادی دارند که این سر فصل هم در آینده مفصل بررسی می گردد.

6 - شبکه های اجتماعی :

شبکه های اجتماعی امری نوین است که به تازگی برای گوگل مورد توجه گردیده است ، در گذشته سایت هایی به نام های DMOZ , Yahoo directory و ... که دایرکتوری وب سایت ها با دسته بندی های مشخصب بودند نتیجه مثبتی داشت اما اکنون شبکه های اجتماعی و میزان فعالیت شما و اکتیو بودن شبکه شما حائز اهمیت است ، البته دایرکتوری ها بی اهمیت نگردیده اند و علاوه بر اهمیت آن ها در موتور های جستجو نوعی بانک شاغل نیز می باشند.

7 - ثبت سایت در گوگل و سایر موتور های جستجو :

برای این که موتور های جستجو وب سایت شما را ایندکس و آنالیز کنند باید وب سایتتان را در آن ها ثبت کنید که این کار کمک شایانی به ایندکس شدن دقیق تر در زمان کمتر خواهد کرد. توضیح کامل تر و آموزش این کار را در مقالات آتی منتشر خواهیم کرد.

8 - عمر دامین شما :

یکی از دغدغه های گوگل این است که وب سایتی که از رتبه خوبی برخوردار است و گوگل آن را آنالیز کرده است تا چه زمان پای برجا و قابل دسترسی خواهد بود ، این موضوع با عمر گذشته دامین ( دامینی که چند سال گذشته به طور مستمر تمدید گردیده است) و یا عمر آینده دامین (تعداد سالیانی که دامنه شما ثبت گردیده است ، برای مثال دامنه ما 5 ساله ثبت شده است) مشخص می گردد.

نکته مهم : همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که هیچ گاه یکی از عوامل ذکر شده در این مقاله به تنهایی هر چند قوی و کامل نمی تواند نتیجه ی مثبتی در سئو سایت ایجاد کند ، سئو مجموعه ای از شرایط و قوانین است.

##شرایطی که موتور های جستجو مخصوصاً گوگل به عنوان یک فیلتر به صورت الگوریتم در نظر گرفته اند کدام اند؟

1- شرایط بهینه سازی :

1-1 - پیج رنک (Page Rank) : یعنی رتبه یا رنکینگ وب سایت شما که از 0 تا 10 معین می گردد و میزان این رنک وابسته به میزان لینک های داخلی یعنی لینک های درونی وب سایت که به صفحات متعدد وب سایت خودتان مرتبط می گردند ، لینک های خارجی یعنی لینک هایی که به سایت های دیگر متصل می گردند و لینک هایی که از سایت های دیگر به سایت شما متصل می گردند که خود این لینک ها قوانینی دارند ، در این مقاله خیلی خلاصه این قوانین را خواهم گفت اما مطمعناً در مقالات آتی مفصلاً توضیح خواهیم داد و راهکار هایی را هم ذکر می کنیم اما برای خلاصه باید گفت که این لینک ها باید مرتبط به موضوع وب سایت شما باشند برای مثال لینک یک وب سایت با موضوع الکترونیک در یک وب سایت با موضوع شیمی یا پتروشیمی لینک مفید به حساب نمی آید و این قانون الگوریتم های جدید گوگل است البته راهکارهایی هست ، شاید اجبار باشد که از اینگونه لینک ها استفاده کنیم اما باید به موتور های جستجو بفهمانیم که کدام لینک ها مورد تائید شماست و کدام یک فقط معرفی شده اما مورد تائید شما نیست که این کار به واسطه شناسه های follow و Nofollow انجام می گیرد و اما آخرین مورد این که لینک ها نباید مربوط به سایت هایی باشند که به دلیل تخلف وارد اسپمر های گوگل شده اند.

1-2 - موضوع و توضیحات وب سایت شما : شما برای وب سایتتان باید یک عنوان یا موضوع + توضیحات تعریف کرده باشید این عناوین سایت همان متن های عنوان سایت ها در نتایج جستجو گوگل هستند و توضیحات هم همان توضیحات زیر هر عنوان است اگر شما این ها را معیین نکرده باشید خود موتور های جستجو از متون مقدمه صفحات این ها را می خوانند اما بهتر است که شما تعریف کرده باشید ، عنوان بهتر است حداکثر 50 کاراکتر و توضیح 160 کاراکتر باشد.

1-3 - تگ های H : کد نویس یک وب سایت برای مشخص کردن عناوین مهم سایت باید بسته به درجه اهمیت از تگ های H1 تا H5 استفاده کرده باشد تا رتبه اهمیت عناوین را به موتور جستجو نشان دهید.

1-4 - کلید واژه ها : کلمات کلیدی هر صفحه باید مشخص شده باشد اما این کلمات باید مرتبط به متون وب سایت و موضوع وب سایت باشند و حتماً در متن به کار رفته باشند به عبارتی در کلید واژه ها شما کلمات مهم و کلیدی متن را باید تعریف کنید که موتور های جستجو به این کلمات حساس تر باشند و این کلمات را سعی کنید به ترتیب اولویت در متون سایت بیشتر به کار ببرید.

1-5 - تایتل تصاویر : تمام تصاویر داخل وب سایت شا باید دارای تایتل باشند ، این تایتل ها باعث می شوند زمانی که تصویر برای کاربر به هر دلیلی لود نشد تایتل موضوع عکس را نشان دهد و در سرچ تصاویر گوگل هم معمولاً با عنوان عکس نمایش داده می شود.

1-6 - صفحات ایندکس شده : صفحات وب سایت شما به واسطه ابزار های گوگل باید ایندکس شده باشد اما به دلیل حجم زیاد وب سایت ها پروسه زمان بری است و اگر بخواهید به حال خود رهاش کنید زمان زیادی صرف می گردد . بهترین راه ابزار وب مستر تولز گوگل است و تهیه یک نسخه فایل XML. نقشه سایت .

1-7 - لینک های خراب : لینک های شکسته یا لینک هایی که به صفحات ارور 404 منتهی می شوند یک ایراد و رتبه منفی محصوب میشود ، لینک های وب سایتتان را حتماً بررسی کنید.

1-8 - بک لینک ها :  بک لینک ها همان لینک هایی هستند که از سایت های مختلف به وب سایت ما داده شده اند ، حجم این لینک ها هر چه بیشتر باشد نشان دهنده مفید بودن وب سایت شما است.

1-9 - قفل کردن www : وب سایت ها معمولاً هم با www. باز می شوند هم بدون آن و این دو دامنه جداگانه محصوب میشود یعنی ارزش دامنه شما نصف می گردد ، پسوند www یک ساب دامین پیشفرض تمام وب سایت ها است اما شما می توانید کاری کنید که وب سایتتان تنها با یکی از حالت ها باز شود و حالت دیگر ریدایرکت شود بر روی حالت مورد نظر شما در واقع از دید کاربر هر دو حالت سایت را باز می کند اما یک حالت دامین اصلی شما می باشد که هر کدام نوشته شود نتیجه ریدایرکت بر روی دامنه اصلی است . آموزش این کار را هم در مقالات آتی خواهیم داد.

1-10 - فایل دسترسی های ربات robot.txt : ممکن است شما صفحاتی داشته باشید که به لحاظ امنیتی یا هر دلیل دیگری نخواهید موتور های جستجو آن ها را ایندکس کنند و یا به آن ها دسترسی داشته باشند این صفحات باید داخل فایلی به اسم robot.txt بر روی هاست شما تعیین شده باشند.

1-11 - نسخه XML نقشه سایت : حتماً برای وب سایتتان یک فایل XML از نقشه سایتتان تهیه و بر روی root هاستتان آپلود نمائید.

1-12 - عدم استفاده از فرم ها و یا فلش : در وب سایت شما نباید از فرم ها در کد نویسی استفاده شده باشد و فایل فلش حدالمقدور نباشد چرا که هم قغیر قابل ایندکس هستند هم به دلیل عمومیت نداشتن رتبه مثبت برای شما ندارد.

1-13 - بلاگ : سعی کنید وب سایتتان یک وبلاگ داشته باشد ، وبلاگ برای موتور های جستجو خیلی دوست داشتنیه و هم باعث بروز رسانی سایت شما می شود و یک سایت فعال را به موتور های جستجو معرفی می کند.

1-14 - سرعت لود وب سایت بر روی سخت موبایل ، تبلت و کامپیوتر :  سرعت لود وب سایت شما خیلی مهم است و به عواملی چون کد نویسی ، حجم تصاویر هر صفحه و هاست شما بستگی دارد.

1-15 - سایت های اجتماعی و دایرکتوری ها : در گذشته دایرکتوری های Yahoo و DMOZ مهم بودند که سایت شما در آن ها لیست شده باشد اما اکنون علاوه بر این دایرکتوری ها چه بسا بیشتر صفحات سایت شما بر روی سایت های اجتماعی اهمیت دارند حتی میزان محبوبیت این صفحان (LIKE) و میزان بروز رسانی مطالب این صفحات پس دست به کار شوید!

1-16 - ترافیک سایت و آمار بازدید :  امری که میشه گفت در سئو خیلی مهم است ترافیک یک وبسایت یا همان آمار بازدید یک وب سایت است چرا که به گوگل اطمینان میدهد این وب سایت سایت محبوبی است که آمار بازدید بالایی دارد.