راهنمای تولید محتوا سئو شده و بهینه برای گوگل

محتوای یک وب سایت اصلی ترین المان برای رفع نیاز  و پاسخ به پرسش های مخاطبین می باشد. باید بهتر از هر کسی نیازهای مخاطبین و مشتریان خود را بدانیم تا با تولید محتوا بتوانیم پاسخگوی سوالات مخاطبان خود باشیم ، هنگامی که کاربر یک سوال در نوار جستجو وارد می کند ، لینک هایی در نتایج جستجو ظاهر خواهند شد که شامل محتوای مفید با امتیازات بالاتری باشند معیار های امتیاز هر محتوا شامل چگالی کلید واژه ها ، کیفیت لینک ها و محتوا ، میزان جذب مخاطب از نظر ماندگاری در صفحه و... . محتوا وسیع ترین بخش زندگی روزمره محسوب می شود زیرا ما را در تصمیم گیری های مختلف راهنمایی خواهد کرد ، اگر تولید محتوا به عنوان یک بازاریاب یا صاحب کسب و کار در نظر گرفته شود ، می تواند با کاربران خود تعامل برقرار کند ، بازدیدکنندگان جدید به سایت خود دعوت کند و در نهایت برای برند شما سودآوری داشته باشد و به کسب و کارشما رونق دهد . اولین گزینه در طراحی سایت باید در نظر گرفتن نیازهای کاربران باشد. همچنین مقالات و محتوای سایت که از اصلی ترین المان های سئوی سایت می باشد و گوگل برای این موضوع خیلی اهمیت قائل شده است .

محتوا پادشاه است

شاید شنیده یا خوانده باشید که گوگل گفته است محتوا پادشاه است پس هرچه محتوا با دقت و وسواس بیشتری تهیه شود و مطابق با نیازهای کاربران باشد ، منجر به جذب ترافیک بیشتر از موتورهای جست و جو خواهد شد. این نکته قابل اهمیت است که بدانیم طراحی سایت خود را حول کلمه کلیدی مشخصی تعریف کنیم. زیرا در سئو کمک بسیاری خواهد نمود و موجب میشود موتورهای جستجو سایت را با آن کلمه کلیدی شناسایی کنند و در این شرایط است که طراحی سایت و پشتیبانی سایت توام با تولید محتوای هدفمند معنای خود را پیدا خواهد کرد. 

الزاما بهینه سازی محتوا دشوار نمی باشد، با این حال باید یک فرایند آموزشی مناسب را برای این کار طی نمود و از مهمترین دستورالعمل ها پیروی کرد، خب است بدانید روزهایی که می شد تنها با تولید محتوایی طول 300 کاراکتر، به رتبه های بالای گوگل دست یافت گذشته است ، امروزه فقط با محتوایی می توان به بالای نتایج جستجو رسید که دارای کیفیت فوق العاده ای باشد ، در این مقاله راهنمای تولید محتوا بهینه برای وب سایت را ارائه داده ایم تا بتوانید مقاله ای بنویسید که بیشتر دیده شود.

چرا تولید محتوا مهم می باشد

تولید محتوا به معنی ایده پردازی در مورد یک موضوع است که قطعا به شخصیت کاربران و خریداران محصول وابسته می گردد. تولید محتوا می تواند نوشتاری و یا دیداری باشد ، حتی می توان محتوای ایده را در قالب وبلاگ ، ویدیو ، اینفوگرافیک و یا فرمت های دیگر برای مخاطبین تهیه نمود. با ارائه تولید محتوای خوب، اطلاعات مفید و رایگان برای مخاطبین خود فراهم  کرده اید و مشتریان بالقوه برای وبسایت خود جذب نموده اید. تولید محتوا آخرین ترفند بازاریابی داخلی است. همچنین شما تعدادی ) ROI نرخ بازگشت سرمایه: نسبت سود حاصله به میزان هزینه و سرمایه پرداخت شده( برای شرکت خود تولید کرده اید، آمارهای مرتبط با بازاریابی محتوا چنین است:

  • هزینه بازاریابی محتوا 62 درصد کمتر است (3 برابر بیشتر از بازاریابی سنتی اثرگذار است)
  • SMB ( بلوک پیام سرور ) از طریق بازاریابی محتوا ، 126 درصد بیشتر ترافیک دریافت می کند.
  • نتیجه مستقیم خواندن یک وبلاگ61 درصد خرید آنلاین توسط مشتری است.
  • شرکت هایی که ماهیانه بیش از 16 پست در وبلاگ منتشر کرده اند نسبت به شرکت هایی که ماهیانه 4 پست یا کمتر منتشر کرده اند 5 برابر ترافیک بیشتر دارند.

 

بنابراین باید گفت، هیچ تولید محتوایی بدون طرح صورت نخواهد گرفت زیرا اگر غیر از این باشد قطعاً از اهداف دور خواهد بود. استراتژی محتوا شامل چگونگی ترویج محتوا و هدفمند کردن می باشد. نحوه تولید محتوا و اهمیت آن در رتبه بندی گوگل و قرار گیری در صفحه اول گوگل قابل بحث است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

 

هدف گذاری در بهینه سازی تولید محتوا

تعیین هدف در تولید محتوا بسیار مهم می باشد و فقط به خاطر بروز رسانی سایت نباید اقدام به تولید محتوا کرد هدف از تولید محتوا می تواند جذب بازدیدکنندگان سایت و تولید ترافیک بیشتر یا هر چیزی بین این دو، در نظر گرفته شود. مثلا هدف می تواند افزایش ترافیک ارگانیک 25 درصدی به وبلاگ در دو ماه آینده باشد. هنگامی که این هدف را تعیین کردید، هر بخش از محتوایی که تولید می شود باید با هدف شما همسو باشد و به نتیجه دلخواه شما برسد. پس باید ابتدا روی اهداف خود تمرکز کنید، سپس تولید محتوا را آغاز کنید. زمانی که محتوا را هدفمند کردید، از چیزی که زمان زیادی برای تولید و انتقال آن صرف کرده اید در فرمت های مختلف استفاده می کنید، یعنی محتوای تولید شده به طور گسترده استفاده خواهد شد. حال شما تصمیم دارید زمان کمتری صرف تولید محتوا کنید و زمان بیشتری نوشته تولید شده را در اختیار مخاطبین قرار بدهید.در این صورت برای مثال، پست وبلاگی که در مورد آمار بازاریابی نوشته اید به عنوان یک اینفوگرافیک خوب یا یک ویدئو نیز میتواند استفاده شود. غالبا اهداف یک محتوا با یکی ازدلایل زیر می تواند تولید شده باشد:

  • کسب رتبه در نتایج جستجو
  • کسب بک لینک
  • آموزش کاربران سایت
  • افزایش مشارکت در شبکه های اجتماعی
  • ایجاد مشتری برای سایت

تجسم یک کاربر خریدار

اگر میخواهید یک تولید محتوای داخلی موفق داشته باشید کلید اصلی این است که به خواننده حس صمیمیت را بدهید طوری که انگار مستقیماً در حال صحبت با او هستید. باید مانند یک دوست با کاربران آشنا شوید و  از مشکلات، چالش ها، ترس ها و نقاط ضعف آن ها آگاهی داشته باشید. و این را به خاطر بسپارید که شما با انسان هایی خرید و فروش خواهید کرد که حس می کنند با شما به صورت مستقیم در ارتباط هستند. در واقع شما باید بتوانید مستقیماً با هر فردی که وبسایت شما را بازدید خواهد کرد، صحبت کنید ، پس قبل از تولید محتوا باید یک کاربر خریدار در ذهنتان تجسم کنید. این شخصیت نیمه ساختگی به عنوان مخاطب هدف شما در نظر گرفته شده است. این مخاطبان انتظار دارند از پیام شما سود ببرند وبه مشتری تبدیل شوند. ایجاد یک شخصیت خریدار نیاز به تحقیق، حدس و تلنگرخواهد داشت.

 مراحل  آگاهی، توجه و تصمیم گیری مراحلی می باشد که کاربر طی می کند تا تبدیل به خریدار شود، از این رو استفاده از محتوا برای دستیابی به هر مرحله بسیار مهم است. با تولید محتوا برای هر مرحله از سفر کاربر، مطمئن خواهید شد که هیچ کدام از بازدیدکنندگان دچار ابهام و سردرگمی نخواهند شد و هر فردی که وارد سایت می شود، حس می کند که در حال دریافت اطلاعات مفید و مرتبط است. کاربران جدید در مرحله آگاهی، انتظار یک نمایش زنده از محصول شما را ندارند بلکه خیلی سریع یک چک لیست و یا پست وبلاگ که به آن ها کمک کند به مقصود خود برسند را مطالعه خواهند کرد . در مرحله تصمیم گیری نیازی به درک تمام راه حل ها نیست، تنها یک مشاوره یا نمایش که نشان دهد محصول شما بهترین راه حل است کافی می باشد:

آگاهی: پست وبلاگ، چک لیست، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیکی، بازی، تست، برگه سفید، برگه نکته

توجه: وبینار، فایل صوتی، کاربرگ، قالب، ماتریکس مقایسه

تصمیم: راهنمای محصول، دمو، مشاوره، کوپن

انتخاب فرمت صحیح در بهینه سازی تولید محتوا

زمانی که برای خریداری که تجسم کرده اید محتوا تولید می کنید نشانه آن است که باید محتوا را در قالبی که  به آسانی با انتظارات کاربر همخوانی دارد، انتخاب کنید ممکن است با خلاقیت خود فرمت، پست وبلاگ، ویدئو، گرافیک، کتاب الکترونیک، برگه سفید، فایل صوتی و یا هر چیز دیگری انتخاب کرده باشید. تا زمانی که این فرمت ها کاربران شما را راضی نگه دارند، شما در وضعیت مناسبی خواهید بود. البته نباید تنها یک قالب برای هر بخش از محتوا تاکید کرد ، ممکن است یکسری فایل صوتی برای یک تکنیک بازاریابی قوی باشد اما اگر با کمبود منابع آن برخورد کردید ، یک بلاگ بهترین انتخاب است.

محتوا را بررسی کنید

این پروسه ممکن است شامل بازنویسی یا شکاف هایی باشدکه باید با محتوایی که به شخصیت افراد و مراحل سفر آن ها مرتبط است پر شوند. نحوه بررسی محتوا بدین گونه می باشد:

  • ابتدا باید محتوای خود را بر روی یک صفحه گسترده جمع آوری کرد.
  • حال برای کلمات کلیدی هدف، مراحل سفر خریدار، قالب و موضوع اصلی، ستون ایجاد شود و آن ها را برای هر بخش از محتوا پر کرد.
  • سپس برای معیارهای اصلی نظیر بازدیدهای صفحه، اشتراک گذاری ها، تعامل ها و … ستون اضافه کرد.
  • در آخر، هر پست را که به پیشرفت نیاز دارند، باید بازنویسی کرد و یا باید با یک پست دیگر ادغام کرد.

گاهی بررسی محتوا کمی خسته کننده است ولی تمام کارهای دستی منجر به افزایش ترافیک و بهینه سازی سئو ودر آخر افزایش رتبه گوگل می شود. علاوه بر آن، شما یک برنامه مشخص دارید که شما را به جلو هدایت خواهد کرد.

 

پروسه تولید محتوا 

برای آنکه وقت خود را برای سیستم های بیهوده تلف نکنیم، باید برای هر کاری که انجام می دهیم، پروسه ایجاد کنیم. یعنی یک سیستم طراحی شود و تا زمانی که کار داریم به صورت مدام از آن استفاده کنیم، تا به نتیجه دلخواه خود برسیم. در مورد کمپین بازاریابی نیز بدین گونه است فکر کنید به کمپین بازاریابی (وبینارها، بررسی ها و پاسخگوهای خودکار). هر کدام از آن ها یک پروسه برای خود دارند. تولید محتوا هم پروسه دارد و با آن ها فرقی نمی کند. مراحل زیر را برای تولید محتوا، حذف کارهای پیشنهادی و ایجاد  فضای فکری خلاقانه تر دنبال کنید:

 

ایده پردازی

با هدف گذاری تولید محتوا حتما  تصمیم گرفتید کدام کلمه کلیدی را هدف قرار دهید، پس وقت آن رسیده است که ایده های جدیدی در مورد محتوا ایجاد کنید. بهترین راه این است که یک صفحه طولانی و قابل فهم بر اساس یک کلمه کلیدی ایجاد کنید که  بعداً به محتوایی که با موضوعات زیرشاخه نوشته می شوند، لینک بزنید. حتی می توان از کلمه کلیدی اصلی برای ایجاد یک محتوای پایه که آن موضوع را عمیقاً پوشش خواهد داد، استفاده کرد. شاید برای ایده پردازی دچار سردرگمی بشوید، در این صورت از کتاب هایی که خوانده اید، سایت های رقیب، مطالعات صنایع و جستجوهای مرتبط  SERP  استفاده کنید. هنگامی که تمام ایده های خود را جمع آوری کردید می توانید شروع به نوشتن تولید محتوا کنید.

 

نوشتن

برای نوشتن تولید محتوا از یک سری راهکارها باید پیروی کرد هرچند اگر توانایی خاص شما به تولید ویدئوها، گرافیک ها و یا فایل های صوتی محدود باشد این توانایی هر چه که باشد باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • برای مخاطب بنویسیم.
  • از عنوان ها،متای توضیحات و سایر موارد استفاده کنیم.
  • یک محتوای خاص تولید کنیم.
  • یک ایده را شروع و از محتوای خود برای تقویت آن استفاده کنیم.
  • به صدای خود وفادار بمانیم. سعی نکنیم مخاطبین خود را با نثر فصیح و یا واژگان وسیع تحت تاثیر قرار دهیم.
  • مختصرگوی و صریح باشیم.

ویرایش

محتوای خود را در یک پروسه ذهنی ویرایش خواهید کرد و یا هر زمان که بخواهید می توانید ویرایش کنید حتی ممکن است چند روز صبر کنید و با ذهنی باز محتوا را مرور کنید. گاهی خوب است در مورد گرامر محتاط باشید یا هدف شما محتوای محاوره ای باشد. یکسری موارد وجود دارد که هنگام اصلاح محتوای خود باید به آن ها توجه کنید از جمله صدای فعال، زبان صریح، جملات کوتاه و خط فاصله، برخی از ابزارهایی که ممکن است به صرفه جویی در زمان ویرایش شما کمک کنند Grammarly و ویرایشگر Hemingway می باشند. وقتی صحبت از ایجاد یک صفحه با محتوای بهینه می شود، 16 نکته ضروری باید یادآوری شودکه همگی منجر به ایجاد یک محتوای بهینه خواهد شد:

  • انتخاب کلمه کلیدی

اولین قدم در نوشتن همیشه یافتن کلمات کلیدی می باشد. منطبق کردن محتوا با کلمات کلیدی بسیار حائز اهمیت است. این نکته که آیا در حال تولید یک محتوای جامع با پشتیبانی از چند کلمه کلیدی اصلی هستید یا هدفتان تولید محتوایی با هدف پشتیبانی از محتوای اصلی (به همراه لینک داخلی به محتوای اصلی) است قابل توجه می باشد. می توانید از ابزارهایی مانند پیشنهادات گوگل و همینطور Lsigraph  ( ارتباط معنای پنهان کلمات با کلمه کلیدی اصلی یعنی برای بهینه سازی سئو سایت، در محتوا از کلماتی استفاده کنیم که دقیقاً شبیه به کلمات کلیدی اصلی نیستند ولی ارتباط معنایی با آن دارند) استفاده کنید. هرگز کورکورانه تولید محتوا را شروع نکنید و حتما برنامه ای برای تولید محتوا حول کلمات کلیدی تعیین شده داشته باشید.کلمات کلیدی پایه و اساس یک محتوا می باشد و انتخاب آنها بر روی سایر فاکتورهای سئو تاثیر گذار می باشد. بهتر است از همان ابتدا بر روی کلمات کلیدی مشخصی هدفگذاری کنید، تا در رقابت های سنگین دچار شکست نشوید. اگر محتوای تولیدی از نوع پشتیبان نباشد، کار بر روی آن آسان نیست زیرا محتوای اصلی در وب سایت درج می شود و تنها می بایست محتوایی مرتبط با کلمات کلیدی ایجاد نمایید ولی محتوای تولیدی از نوع پشتیبان با سهولت بیشتری انجام می شود.

  • URL هایمورد پسند موتورهای جستجو SEF

استفاده از 3 تا 5 کلمه برای یو آر ال بهینه ترین حالت ممکن می باشد. اگر طول یو آر ال بیش از این باشد، ارزش آن کاسته خواهد شد و در نتیجه گوگل اعتبار کمتری به مهمترین کلمات آن خواهد داد .جالب است که بدانید یو آر ال های SEF، علاوه بر سودمند بودن برای موتورهای جستجو، از دید کاربران نیز بهتر بررسی می شوند. دو یو آر ال زیر را که مربوط به مطلبی درباره راهنمای سفر به ایران است را در نظر بگیرید:

https://www.travelwebsite.com/iran-city-guide

https://www.travelwebsite.com/?p=123

از دید کاربر URL اول ارتباط بیشتری با محتوای صفحه مورد نظر او می تواند داشته باشد. اولین قانون ساختاربندی یو آر ال اینست که همیشه از ساختار های پیچیده و گمراه کننده اجتناب کند. یو آر ال بهینه تر طول کمتری دارد و کلمات کلیدی به شکل بهینه در آن مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین یو آر ال های کوتاه تر، احتمال کسب رتبه بهتری خواهند داشت .جان مولر در یک گردهمایی اینترنتی در سال 2016 اعلام کرد که اگر گوگل با دو محتوای کاملا مشابه مواجه گردد، محتوایی با لینک کوتاهتر را برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب خواهد کرد.

  • عنوان صفحه بهینه

عنوان صفحه یکی از مهمترین بخش های سئو داخلی می باشد و نوشتن بهینه آن کار دشواری نیست، بهترین شروع برای نوشتن عنوان صفحه بهینه شده، استفاده از کلمات کلیدی سایت در عنوان است. کلمه کلیدی "راهنمای سفر به ایران" را در نظر بگیرید، شما می بایست از کلمات کلیدی اصلی سایت در شروع عنوان صفحه اطمینان حاصل کنید و طول کلی آن را حداکثر 60 کاراکتر در نظر بگیرید. محدودیت گوگل برای نمایش عنوان صفحه تقریبا 600 پیکسل است که این مقدار معادل تقریبا 60 کاراکتر می باشد. شما می توانید با استفاده از ابزار Moz title tag نمایش عنوان صفحه در نتایج جستجو را مشاهده کنید. به عنوان مثال، عنوان صفحه بهینه برای محتوای نمونه مان به شکل زیر خواهد بود:

<title>راهنمای سفر به ایران - هتل ها، شهرها و مراکز تاریخی ایران</title>

در اینجا ما از کلمه کلیدی محتوا در ابتدای عنوان صفحه استفاده کرده ایم و در ادامه کلمات کلیدی فرعی را در جهت افزایش نرخ کلیک، به آن اضافه نمودیم.

  • متا دیسکریپشن بهینه

استفاده از متا دیسکریپشن به عنوان فاکتور گوگل از رتبه بندی صفحات سایت ها، چندین سال قبل متوقف شده است. ولی هنوز در  بحث نرخ کلیک (CTR) قابل اهمیت است، متا دیسکریپشن، توضیحات واضحی است که در نتایج جستجو نمایش داده می شود. یک متا دیسکریپشن بهینه می تواند منجر به کلیک بیشتر کاربران شود، در گزارش های بسیاری آمده است که نرخ کلیک به همراه زمان حضور کاربران در سایت، یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت محسوب می شود. البته باید طول متا دیسکریپشن بیش از 160 کاراکتر نباشد زیرا در این صورت بخش هایی از آن در نتایج جستجو حذف خواهد شد. مهمترین نکات متا دیسکریپشن بهینه استفاده از کلمات کلیدی است که با لحنی نوشته شودکه کاربران را ترغیب به کلیک بر روی آن کند .در مثال راهنمای سفر به ایران می توانید متا دیسکریپشن را به شکل زیر بنویسیم:

 meta name=”description” content=” آیا قصد سفر به ایران را دارید؟ با مطالعه راهنمای ما برای سفر به ایران، با بهترین مکان های دیدنی، تاریخی و اقامتگاه های ایران آشنا خواهید شد.

  • بهینه سازی تگ H1

باید تیتر یک صفحه سایت تگ H1 باشد و در اغلب سیستم های مدیریت محتوا با عنوان صفحه یکی می باشد. همیشه صفحه نوشته را چک کنید، چرا که همه پوسته ها عبارت این بخش را در تگ H1 نمایش نخواهند داد. غالبا یکی از ویژگی های تگ H1 بهینه شده استفاده از کلمات کلیدی اصلی به همراه چند کلمه فرعی می باشد. در مثال ما تیتر یک صفحه می تواند به شکل زیر باشد:

<h1>راهنمای سفر به ایران</h1>

اضافه کردن چند کلمه دیگر به تیتر یک مشکلی ایجاد نمی کند و محدودیت خاصی برای آن وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال می توانید همان عنوان صفحه را برای این بخش در نظر بگیرید:

<h1>راهنمای سفر به ایران - هتل ها، شهرها و مراکز تاریخی ایران</h1>

  • بروزرسانی محتوا

غالبا کاربر در هنگام جستجو در گوگل بر روی یکی از سه نتیجه اول گوگل کلیک می کند، چرا که دارای تاریخ بروزرسانی می باشند. بدون کلیک کردن بر روی آیتم های چهارم و پنجم اطلاعی از تاریخ بروزرسانی آنها نخواهیم داشت. ممکن است آنها دارای تاریخ بروزرسانی جدیدتری باشند .بهتر است که تاریخ تولید و بروز رسانی محتوا را به صورت اسکیما مارک آپ در محتوا درج کنید تا در نتایج جستجو نمایش داده شود. فراموش نکنید که درج تاریخ بروزرسانی در نتایج جستجوی گوگل از جمله فاکتورهای رتبه بندی سایت نخواهد بود و اگر مطلبتان به روز باشد، تنها موجب افزایش نرخ کلیک خواهد شد. با این شرایط پیشنهاد ما این است که تاریخ انتشار و بروز رسانی محتوا در ابتدای هر مطلب قید شود تا کاربر با مشاهده آن متوجه بروز بودن آن شود، علاوه بر این دقت داشته باشید که هیچ کسی از خواندن محتوایی که متعلق به سال ها پیش است خوشحال نخواهد شد.

  • استفاده از کلمه کلیدی در اولین پاراگراف

این نکته را در نظر بگیرید که نیازی به استفاده چند باره و زورکی از کلمه کلیدی محتوا در طول متن محتوا نیست. استفاده زیاد از کلمه کلیدی در طول محتوا شاید چند سال پیش تاثیر مثبت داشت، ولی با شرایط جدید این روش دیگر هیچ کارایی مثبتی ندارد. ولی باید از کلمه کلیدی اصلی خود به صورت طبیعی در متن محتوا استفاده کرد. پیشنهاد می شود که این کلمه کلیدی در پاراگراف اول محتوا و نهایتا تا قبل از شروع کلمه صدم بکار گرفته شود.

  • تگ های H2 بهینه

تگ های H برای ساختار دهی به محتوا استفاده خواهند شد و با استفاده از آنها می توان سلسله مراتب محتوای یک صفحه از سایت را برای موتورهای جستجو و کاربران مشخص کرد. اگر تمام تیتر های محتوای سایت دارای یک وزن باشند، می توان از H2 استفاده کرد. در غیر این صورت آنهایی را که زیر مجموعه تیترهای H2 محسوب می شوند را با تیتر H3 درج کنید.کلمه کلیدی اصلی را به صورت افراطی در تگ های H2 به کار نبرید. به جای آن از نسخه های هم معنی و متفاوت کلمه کلیدی استفاده کنید، به گونه ای که کاملا طبیعی به نظر برسند .در مثال خودمان می توانیم از تگ H2 زیر پس از معرفی اولیه محتوای صفحه استفاده کنیم:

<h2>راهنمای گردشگری ایران</h2>

ساختار کلی این تگ، کلمه کلیدی به همراه کلمه مرتبط گردشگری می باشد. از تگ های H2 به صورت آگاهانه استفاده کنید و دقت داشته باشید که نیازی به استفاده اجباری از کلمات کلیدی در این تگ ها نمی باشد. تنها یک بار استفاده کافیست، مگر اینکه دلیل منطقی برای استفاده بیشتر داشته باشید.

  • استفاده از تصاویر و ویدئوها

استفاده از عکس و ویدئو در محتوا تاثیر بسیار مثبتی در زمان حضور کاربران در سایت دارد. طبق گزارش سایت Hubspot  انجام شده، 80% بازاریابان آنلاین اعلام کرده اند که ویدئوها موجب افزایش زمان حضور کاربران در وب سایتشان شده است. همچنین استفاده از ویدئوها و تصاویر اینفوگرافیک ها و نمودار ها خواندن و استفاده از محتوا را آسان تر می کند. بدیهی است که ما به محتوای دارای عناصر بصری نسبت به محتوایی که تنها از متن تشکیل شده است، بیشتر توجه کنیم، از دید موتورهای جستجو اگر کاربران زمان بیشتری را برای خواندن و استفاده از محتوا صرف کنند کاملا منطقی است به همین دلیل میزان ارزشمند بودن آن را بیشتر می کنند. البته باید دقت شود که تصاویر را به خوبی بهینه سازی کرد و ویدئوها در منابع جداگانه ای از سایت آپلود و بارگذاری شود. زیرا بارگذاری ویدئوها از سرور اصلی سایت ممکن است که موجب کاهش راندمان سایت در زمان اوج مصرف شود. در مثال خودمان می توانید از تصاویر نقاط دیدنی تهران استفاده کرده و از ویدئویی کوتاه نیز برای معرفی دیدنی های شهر استفاده کنیم.

  • استفاده از کلمات کلیدی مشابه (LSI)

ایجاد ارتباط هر چه بیشتر با عبارات مورد جستجوی کاربران از عوامل رمز موفقیت در کسب رتبه بهتر محتوا می باشد، به همین دلیل باید در محتوا از کلمات کلیدی مرتبطی که از نظر مفهومی با کلمه کلیدی اصلی در ارتباطند استفاده کرد قبل از پیدایش بروزرسانی های پاندا و مرغ مگسخوار، تمرکز موتورهای جستجو بر روی چگالی کلمه کلیدی بود. اما خوشبختانه امروزه اینگونه نیست و می توان از عبارتی استفاده کرد که از نظر مفهومی کاملا متشابه با یکدیگر باشند که این کار موجب طبیعی تر به نظر رسیدن محتوا خواهد شد. برای انجام هر چه بهتر این کار می توانید از ابزار LSIGraph  استفاده کنید و پیشنهاداتی را درباره کلمات کلیدی متشابه، بدست آورید.

  • طراحی متناسب با موبایل

در مارچ 2018 گوگل شروع به ایندکس کردن صفحات از طریق  Mobile-First Index نمود. تعریف آن از دید گوگل عبارت است از:

گوگل ازین پس برای ایندکس و رتبه بندی صفحات سایت ها از ایندکس نسخه موبایل نیز استفاده خواهد کرد. این کار با هدف کمک به کاربران موبایلی برای پیدا کردن سایت های مورد نظرشان انجام شده است. تولید محتوایی که بخواهد رتبه بالایی در نتایج جستجو کسب کند، باید وب سایت را با استانداردهای موبایل تطبیق دهد پس باید نوع نمایش وبسایت خود را در دستگاه های موبایل چک کرد. همچنین تست صفحات سایت از دید ربات های گوگل در ابزار Fetch as google  وبمستر تولز می تواند ایده خوبی برای مشاهده سایت از دید ربات های موبایل گوگل باشد.

  • لینک های خارجی در بهینه سازی تولید محتوا

از لینک دادن به سایر سایت ها نترسید. بهتر است اگر از منبع خاصی استفاده کرده اید، به آن لینک دهید. این مسئله نه تنها موجب کمک به کاربران در کسب اطاعات بیشتر می شود، بلکه به موتورهای جستجو نیز کمک خواهد کرد تا به واسطه ارتباط بین دو محتوا، درک بهتری از آنها پیدا کند. فقط این نکته را به خاطر بسپارید که به وب سایت های معتبر لینک دهید و به واسطه دریافت پول به محتوای دیگر وب سایت ها لینک ندهید. مثال: در محتوایی که در رابطه با راهنمای سفر به ایران است می توانید به وب سایت رستوران ها، هتل ها و دیگر وب سایت های مرتبط لینک دهید تا کاربران جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت های لینک شده مراجعه کنند. با این کار آنها لذت بیشتری از خواندن محتوای شما می برند، چرا که بدون جستجو های اضافه، مستقیما به منابع مورد نظرشان دسترسی دارند.

  • لینک های داخلی

لینک به دیگر صفحات داخلی سایت امری ضروریست. لینک سازی داخلی موجب می شود تا کاربران و موتور های جستجو به سایر بخش های سایت هدایت شوند و اینچنین اعتبار یک محتوا به سایر محتواها نیز منتقل خواهد شد. به عبارتی اگر در محتوای صفحه به موضوعی اشاره کردید که محتوای جداگانه ای برای آن وجود دارد، می توانید به آن صفحه لینک دهید. ترجیحا باید این لینک ها در قالب انکر تکست قرار بگیرند. برای مثال اگر می خواهید به صفحه هتل های ایران لینک دهید، ترجیحا یک کلمه کلیدی را به عنوان متن لینک انتخاب کنید. برای تعداد لینک داخلی هیچ قانون مشخصی وجود ندارد. اما می توان گفت که به هر چیزی لینک ندهید و خود را مجبور به لینک دادن نکنید. تنها در شرایطی که منطقی به نظر می آید دادن لینک می تواند به کاربر کمک کند، به دیگر صفحات لینک دهید.

  • سرعت سایت

یکی دیگر از فاکتورهای رتبه بندی سایت ها سرعت سایت می باشد. درصد زیادی از سرعت سایت وابسته به مسائل فنی است ولی از دید محتوایی نیز مواردی وجود دارد که بر روی سرعت سایت بسیارتاثیرگذار می باشد. در محتوا  بیشترین تاثیر را بر روی سرعت سایت تصاویر می گذارند، بنابراین همواره در فرآیند ساخت محتوا تصاویر آن را قبل از آپلود، بهینه سازی کنید. در این راستا می توانید از ابزارهایی مانند GTmetrix و Google’s PageSpeed insights برای تست سرعت سایت و مشاهده فرصت هایی برای بهینه سازی و توسعه آن استفاده کنید.

  • دکمه های اشتراک در شبکه های اجتماعی

اشتراک مطلب در شبکه های اجتماعی یک فاکتور رتبه بندی محسوب نمی شود، ولی ایجاد این کار برای کاربران مهم است. هرچند کسب ورودی از گوگل یکی از اهداف اصلی تولید محتوا برای سایت است، اما نتیجه نهایی ایده آل دیده شدن هر چه بیشتر محتوا در اینترنت می باشد. با قرار دادن دکمه های اشتراک در شبکه های اجتماعی، اشتراک آنها توسط کاربران را در شبکه های شان آسانتر خواهد کرد. این روش یکی از ساده ترین و موثر ترین روش های هر چه بیشتر دیده شدن محتواست که اغلب نیز نادیده گرفته می شود. خبر خوب اینست که دکمه های اشتراک شبکه های اجتماعی به صورت پیشفرض در بسیاری از قالب ها وجود دارند. نکته حائز اهمیت این است که متا تگ Open Graph  و یا Twitter Card را در صفحات سایت قرار داده و بهینه سازی کرده باشید. به طور کلی هدف از این کار نمایش دادن  مطالب سایت در شبکه های اجتماعی به صورت جذاب تر می باشد که باعث دریافت کلیک بیشتر خواهد شد.

  • تولید محتوای بلند و آموزشی

آخرین نکته در بحث بهینه کردن محتوا، تعیین طول آن است. اینکه بدانیم طول محتوای مناسب برای موضوع مورد نظر آنها چقدر باشد جذاب است ولی متاسفانه قانون کلی در پاسخ به این درخواست اینست که شما باید از وجود توضیح دقیق و جامع در محتوای صفحه مطمئن باشید. این مقدار توضیحات از یک موضوع به موضوعی دیگر متفاوت می باشد. قابل اهمیت است که محتوای منتشر شده کاملا جدید و مستقل باشد و هم چنین طول بسیارکوتاهی نداشته باشد. محتوا بهینه باید به حدی دارای اطلاعات باشد که کاربر آن را بسیار ارزشمند ارزیابی کند. این نکته را هم در نظر بگیرید که طول محتوا در بعضی از حیطه ها مانند خبر نباید بلند باشد چرا که مخاطب به دنبال کسب سریع اطلاعات می باشد. محتوای تولید شده باید دارای موضوع جذابی باشد و مطابق با خواسته کاربران تولید شود و مشکلات کاربران را حل کرده و پرسش های آنان را پاسخ دهد. هرگز کیفیت محتوا نباید قربانی کمیت شود. کافیست محتوای تولید شده از محتوای رقبا بهتر باشد. در غیر صورت بایست به توسعه و بروزرسانی محتوای خود پرداخته تا به چنین شرایطی دست یابید.

 

انتشارتولید محتوای بهینه

شما محتوای خود را پس از آنکه بارگذاری شد می توانید انتشار دهید، البته اگر به یک برنامه انتشار منظم متعهد باشید، برای مثال پست جدید خود را  یک روز مشخص در هفته منتشر کرده اید، مخاطبان شما انتظار دارند هر پست جدید را در همان روز مشخص ببینند. یا گاهی می خواهید در مورد تعطیلات ملی یا وقایع رایج محتوا بنویسید، آن ها را باید در زمان های خاص خود منتشر کنید. سیستم مدیریت محتوا  به شما اجازه را خواهد داد تا تاریخ انتشار پست های خود را برای روزهای آینده و زمان خاص برنامه ریزی کنید.  بنابراین شما می توانید کلیک کرده، برنامه ریزی نموده و آن را رها کنید تا خود در زمان برنامه ریزی شده منتشر شوند.

 

ابزارهای تولید محتوا

CMS  سیستم مدیریت محتوا  می باشد ولی تولید محتوا را تهیه نخواهد کرد. برای تهیه تولید محتوا می توان از ابزارهای مخصوص استفاده کرد  این ابزارها زمانی مفید می باشندکه شما از نظر هنری ضعیف باشید و یا نتوانید از کسی کمک بگیرید. GIF ها و اینفوگرافیک ها، ابزارهایی که در تولید محتوا به شما کمک می کنند و صرف نظر از نوع محتوایی که تولید می کنید همانند یک فرد حرفه ای به نظر خواهید رسید.

  • Canva این نرم افزار الگوهای بسیار زیبا و خوشایند ارائه میدهد و شما می توانید آن ها را با رنگ ها، تصاویر و متن بنا بر سلیقه خود تهیه کنید.
  • GIF جایگزین ایموجی شده و بهترین روش برای ارائه محتوا می باشد.
  • Giphy میلیون ها GIF پیش ساخته را در پایگاه داده خود جستجو کنید و یا حتی GIF خود را بسازید.
  • Vidyard . این نرم افزار به شما اجازه می دهد، ویدئو خود را با افزودن لایه، متن، دکمه های CTA، آزمایش اسپلیت و رونوشت به صورت سفارشی آماده کنید و ویژگی های سئو را در آن بگنجانید.
  • SurveyMonkey یک پلت فرم ایجاد بررسی و بازبینی است.
  • MakeMyPersona ابزار زیرکانه و شخصی HubSpot است که شما را وارد پروسه تولید شخصیت خریدار می کند. شما می توانید در پروسه تولید محتوای خود سندی برای ارجاع تولید کنید.
  • Anchor این ابزار رایگان بوده و فیلم های کوتاه نامحدود را ضبط و ذخیره می نماید. شما به راحتی می توانید هر پلت فرم ثانویه را بارگذاری کنید.

 

ایجاد نقشه محتوا

محتوا در همه جا کاربرد دارد و موفقیت آن به توانایی شما در همگام سازی آن با رسانه ای که در آن استفاده می شود بستگی خواهد داشت. هنگامی که از پست گذاری در رسانه های مختلف صحبت می شود، یک سایز یا پلت فرم های موجود در آن رسانه ها برای موضوع مورد نظر کافی نمی باشد. محتوای رسانه اجتماعی با محتوای وبلاگ و محتوای وبسایت فرق دارد ، بنابراین، شما باید بدانید چگونه تولید محتوای خود را با جایی که مخاطبان در آن هستند سازگار کنید. در ادامه مطلب به راهکارهایی برای اشتراک گذاری محتوا در پلت فرم های مختلف پرداخته ایم.

 

محتوای رسانه های اجتماعی

 ایجاد محتوا برای رسانه های اجتماعی یک هنر بسیار ارزشمند است زیرا حدود 2.6 میلیون کاربر از سراسر جهان در پلت فرم های رسانه اجتماعی حضور دارند. راهکارهای سریع تولید محتوا در کانال های اجتماعی عبارتند از:

  • فیسبوک : برای اشتراک گذاری محتوا در بین مخاطبان انبوه استفاده می شود.
  • اینستاگرام : بهترین روش برای به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم های کوتاه با عنوان مختصر است. هشتگ ها در این پلت فرم به خوبی عمل می کنند زیرا آن ها به محتوا و کسب و کار شما مرتبط هستند.
  • یوتیوب : بیش از دو میلیاردکاربر دارد. برخی از محتواهای بسیار موفق در این پلت فرم ویدئوهای آموزشی، مرور محصولات و راهنماهای مختلف می باشند.

 

محتوای وبسایت

 محتوای وبسایت بر 3 چیز تاکید میکند: مخاطبان شما ،کلمات کلیدی هدف و راه حل شما ، باید در مورد محتوای وب همانند یک نقشه برای محصول خود برنامه ریزی داشته باشید. مواظب دور نشدن بازدیدکنندگان از طریق رسانه های اجتماعی و دیگر عوامل حواس پرت کننده باشید. زمانی که یک مشتری بالقوه را جذب کردید، باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا آن را نگه دارید، و این وظیفه اصلی محتوای وب سایت می باشد.

 

محتوای وبلاگ

قدرت یک وبلاگ مشهور را نباید دست کم گرفت زیرا در نهایت برای کسب و کارتان درآمد ایجاد خواهد کرد. هدف از محتوای وبلاگ، پشتیبانی از کسب و کار ، از طریق جذب مخاطبین جدید و روانه کردن ترافیک واجد شرایط خواهد بود. محتوای وبلاگ یک منبع رایگان است که غالبا به طور مستقیم به خرید وابسته نیست اما تحقیقات نشان داده است، ترافیک کمپانی هایی که وبلاگ دارند نسبت به کمپانی هایی که وبلاگ ندارند بیشتر می باشد.

 

آنالیز محتوا

آخرین و مهم ترین مرحله در تولید محتوا آنالیز محتوا خواهد بود. فهمیدن اینکه چه چیزی کار آمد است و چگونه آن را ارتقاء دهیم بدون دانستن داده میسر نمی باشد، هنگامی که داده های خود را ارزیابی کردیم باید چندین نکته را مد نظر قرار دهیم ، یعنی از اهداف خود به عنوان راهنما برای ایجاد چند پارامتر استفاده خواهیم کرد. آنچه که شما تحلیل می کنید به طور کامل به شما بستگی دارد، اما در اینجا ایده هایی برای رسیدن به این هدف وجود دارند از جمله:

بازدیدهای صفحه:  تعداد کاربرانی که محتوای سایت را بازدید خواهند کرد.

ترافیک ارگانیک: میزان ترافیکی که از موتورهای جستجو دریافت خواهد شد.

نرخ پرش: درصد بازدیدکنندگانی که پس از بازدید یک صفحه، سایت شما را ترک کرده اند.

نرخ تبدیل: درصد بازدیدکنندگانی که با یک CTA تعامل برقرار کرده اند.

نرخ تبادل: تعداد افرادی که از طریق لینک ها، کامنت ها، لایک ها و … با محتوای شما تبادل برقرار خواهند کرد.

رشد مخاطب: مشترکین یا ترافیکی که از یک محتوا ناشی می شوند.

 

کلام آخر

حال با آشنایی نکات اصلی در تولید یک محتوای بهینه، هنگامی که پروسه تولید محتوا را آغاز می کنید باید یک کار ایده آل ارائه دهید که نه تنها مخاطبان شما را شاد کند بلکه کسب و کار هدف را رونق بخشد، تولید محتوا یک فرآیند تکراری است که به شدت به مخاطبان هدف شما بستگی خواهد داشت. همواره چیزهای زیادی برای یادگیری در این زمینه وجود دارد. پیشنهاد می کنیم که از همین امروز شروع کرده و در تولید محتوا تمرین کنید، در طول این تمرینات همه موارد خصوصا تمام 16 نکته مطرح شده را مد نظر داشته باشید و رعایت کنید.

مقالات آموزشی سئو

  • Recently Added
بروز رسانی سایت

اگر مدت زمان زیادی است که سراغ سایت خود نرفته اید و سایت خود را بروز رسانی نکرده اید باید با یک اراده قوی و صرف زمان و بودجه لازم خود را آماده کنید ...

محتوای یک وب سایت اصلی ترین المان برای رفع نیاز  و پاسخ به پرسش های مخاطبین می باشد. باید بهتر از هر کسی نیازهای مخاطبین و مشتریان خود را بدانیم تا ...

تگ های هدینگ

تگ های هدینگ <h> مهم ترین عامل جهت معرفی عبارات کلیدی و اولویت بندی آن ها هستند اما بسیاری کاربرد این تگ ها را نمی دانند:  
تگ h1 : مهم ترین ...

محتوا

حتماً تا به حال به این موضوع بر خورده اید که وب سایت هایی که در نتایج اولیه گوگل به چشم می خورند ظاهر گرافیکی چندان مناسب و چشم گیری ندارند وگاهاً در ...

هاست ایران یا خارج

همیشه بسیاری از مدیران وب سایت ها این سوال را در ذهن خود دارند که هاست ایران مناسب تر است یا هاست خارج از کشور؟ اولاً باید این را بدونیم که هاست داخل ...

عناوین صفحات

عنوان که بین تگ <title> قرار میگره یکی از مهمترین عوامل on-site سئوست. حتما زمانیکه نوشته ای مینویسید مطمئن شوید که کلمه هدف شما در عنوان قرار ...

شرایط و قوانین گوگل

در مقاله قبلی تحت عنوان سئو چیست و چه شرایطی دارد ذکر کردیم که وب سایت شما باید از قوانین موتور های جستجویی پیروی کرده باشد تا توسط آن ها آنالیز گردد ...

سئو

همیشه یکی از دغدغه های بزرگ مدیران وب سایت ها جذب مخاطب بیشتر است و موثر ترین راه برای جذب مخاطبان بیشتر دیده شدن در نتایج جستجو های کاربران به واسطه ...

Load More

مشاوران ما از طریق واتس آپ آماده پاسخگویی به سوالات و درخواست های شما می باشند.

پشتیبانی واتس آپ
Close and go back to page